Liveblogg från utvärdering
Per Myrén från Changemaker är Galaxen Creatives process- och projektutvärderare. Under fyra tillfällen kommer Per att jobba med projektprocesser, utvärderingar och uppstarter.
Efter studenternas första fyra veckor långa projekt är det idag dags för en heldag med tuff utvärdering. Detta är min blogg från denna utvärdering.
09:30 Start. Per berättar om dagens upplägg och vad vi gjorde sist.
09:40 De studerande får berätta om sina förväntningar och resultat av dagens utvärdering.
09:50 Varför utvärdera? Varför är det viktigt att göra en ordentlig utvärdering?
"Enda sättet att kunna påverka", Kontroll, Lärande, Utveckla, Förbättra, Kvalitetssäkring, Go / No Go (främst vid etappavslut), Vad kan vi använda i andra projekt?
"Skit in, Skit ut" - lägger vi inte in kvalitet får vi inte kvalitet ut.
10:12 Den rullande whiteboarden lever sitt eget liv. Per visar en artikel från DN om hur dans och högläsning används i äldrevården med anledning av projektet "kreativitet i äldrevården".
10:15 Per visar upp projektens övergripande mål. Det är dags att utvärdera resultat i de tre projektgrupperna. Denna del av utvärderingen delas upp i ett antal olika delar:
- Presentation - hur har det gått? (90 sekunder, snabbt hur det gick)
- "Målppfyllnad, resultat och effekter" (30 minuter i projektgrupperna)
- Presentation av måluppfyllnad, resultat och effekter
10:19 Presentation av projektens resultat jämför med projektbeskrivning (kort, 90 sekunder)
Världens Barn: Vi samlade inte riktigt in så mycket pengar som vi hade satt som mål (50 000 kronor). Slutresultatet blev 30 000 kronor. Däremot var detta resultat 26 000 kronor över projektbeskrivningens mål. Vi gjorde dock väldigt mycket andra bra saker. (Applåder)
Kreativitet i äldrevården (Let's rock that dagcentral). Vi gjorde en inventering av kulturutbudet i äldrevården. Vi gjorde ett antal mindre events på serviceboenden. Vi la mycket energi på ett stormöte för att se till att arbetet fortsätter även i framtiden (Applåder)
Pimp my House. Vi fick i uppdrag att höja Ritz anseende utom. Vi la mycket av vår energi på att göra en snygg skylt så att Ritz inte ska se ut som en grotta (Applåder)
10:24 Arbete i grupperna (30 minuter) med fokus på måluppfyllnad, resultat och effekter. Resultatet av övningen ska bli en muntlig presentation med blädderblock för att synliggöra den outcome projektet har haft (5 min/grupp).
11:00 Presentationer av måluppfyllnad, resultat och effekter.
11:02 Världens Barn.
Måluppfyllnad: 30 000 kronor insamlat (vårt eget mål var 50 000 kronor), Arvika kommun höjde sin totala mängd insamlade pengar med 77,5%, Mellanstadiebarn samlade in pengar 10-11 oktober, Street performance på Mârten (3-4 oktober)
Kortsiktiga effekter: Vi gjorde folk glada, såg till att folk fick mat, resultatet var högt över förväntat.
Långsiktiga effekter: Att pengarna kommer gå till infrastruktur och trygghet. Att vårt arbete ska bana väg för vidare insamlingar i Arvika. Att vi gjorde världen bättre.
11:07 Kreativitet i äldrevården.
Projektgruppen berättar om sina övergripande mål för projektet.
Måluppfyllnad: Vi genomförde 5 events, höll stormöte för aktivitetssamordnare, förträdare för Arvika kommun, ansvariga från folkhögskolan, musikhögskolan samt ett flertal andra institutioner, gjorde ett framtidsdokument som ska används för att föra arbetet vidare och hade en artikel (helsida!) i tidningen
Kortsiktiga effekter: Ett nytt tänk har kommit fram, vi har spridit glädje till de äldre
Långsiktiga effekter: Att vi har utvecklat undervisningen i skolor och att samarbetet mellan skolor och äldrevården ska bli naturligt.
Det bästa? Frostmofjället (filmen), att prata med de äldre, att visa att man vill träffa dem och göra något för dem som ungdomar.
11:12 Pimp my House.
Många långsiktiga mål i projektet. Svårt därför att se om målen är uppfyllda. Vi missförstod delar projektbeskrivningen vilket gjorde att många ambitiösa delar av projektet försvann. Vi valde att satsa på mer konkreta idéer som exempelvis att göra en ny skylt till husets fasad. Att genomföra denna blev vårt främst mål att uppfylla.
Projektet handlade mycket om attityder vilket har varit svårt att mäta.
11:20 Presentationerna klara. Per ger feedback på presentationerna och frågar hur grupperna tyckte det kändes att presentera. Tänk på att ni kan. Tänk på att vi som lyssnar är era kunder. Tänk på hur ni agerar när ni presenterar.
Frågor kring hur man tar fram konkreta effekter av ett projekt. Precis som alla projekt har resultat så har alla projekt effekter.
11:26 Uppgift i mixade grupper (15 minuter). Diskussion kring de lärdomar som har kommit ur arbetet med projekten.
11:35 Djupa, koncetrerade diskussioner tre och tre kring vikten av att arbeta med mål, vad vi lärt oss och vad som är viktigt.
11:43 Återsamlng. Diskussioner i helgrupp av det som diskuterades fram i de mindre grupperna. Mycket fokus på mål, målsättnig och måluppfyllnad. Många frågor. Här är några av dessa: Hur sätter vi konkreta mål? Hur riktar vi målen mot rätt avsändare (kund, projektbesällare m.m.)?, Hur ser vi till att få en tydlig linje mellan syfte och mål?, Finns det någon poäng med att sätta icke-mätbara mål? För mig handlar mål om att se till att projektet går i rätt riktning. Övergripande mål och mål, vad är skillnaden?
Per: Mål ska vara så konkret som möjligt. Anledningen till detta är att målets resultat ska vara möjligt att mäta inom ramen för projektet. Målen ska också vara attraktiva och upphetsande.
Jobbar man i stora (eller längre) projekt är det viktigt att jobba mot delmål som bryts ut från det övergripande målet.
Feedback på målen är helt nödvändigt.
Nästa nivå är att definiera ett misslyckande. Vad är ett misslyckande?
Sätt upp mål som är i princip onåbara, under processen peppar och piskar vi teamet och i utvärdering ser vi frukterna av de mål vi satte upp.
12:00 Lunch (åter 13:00)
Bilder från förmiddagen
13:11 Tillbaka från lunch. Eftermiddagen kommer att handla mer om process och konkreta lärdomar att ta med sig. Först tillbaka till förmiddagen och svar på de frågor som kom upp i diskussionerna. Per visar på olika typer av projekt: genomförandeprojekt, utvecklingsprojekt, forskningsprojekt, temporära projekt, konkreta projekt och öppna projekt.
13:25 Utvärderingsövning med fokus på projektprocessen. Vad har gått bra? Vad kan förbättras? Presentation av "highlights". (45 minuter)
14:17 Tillbaka från utvärderingsövningen. Nu följer presentationer av gruppernas "highlights" som de kommer ta med sig.
Kreativitet i äldrevården
Förbättars
Det vi främst tagit fasta på är att rollfördelningen, budget, projektplan osv ska klart på ett tidigt stadium.
Budgetarbetet kan absolut förbättras eftersom vi inte ville ha en budget men insåg att det krävs
Vad är vår kärna?
Följa upp tidsplanering.
Vi borde ha varit mer modiga i inventeringsfasen.
Bra
Första veckornas workshops
Stormötet
De events vi gjorde
Alla de kontakter vi har skaffat
Väldigt fin respons från alla vi haft kontakt med.
Världens Barn
Bra
Bra kommunikation
Att vi brann för det vi jobbade med
Att vi samlade in 30 000 kronor
Att vi fick engagerade skolungdomar
Att vi knöt bra viktiga kontakter
Förbättras
Genomförandet av aktiviteter. Ingen visste vem som hade vilket ansvarsområde.
Ge feedback. Vi har varit lite för snälla mot varandra
Tekniken (SVT:s tävling). Ha koll på all teknik
Organisera, strukturera+tid. Vi började bra men fortsatte inte. Behålla kontinuiteten
Vad är realistiskt? Att vara mer realistiska.
Pimp my house
Bra
Kommunikation i gruppen
Att vi insåg någonstans i mitten att vi hade tappat fokusen
Att vi hade kontinuerliga möten med vår projektbeställare
Att vi fick bra respons
Förbättas
En mer grundlig riskanalys
Att ta upp med projektbeställaren på ett tidigare stadium när vi inte förstod upplägget
Anteckna det vår projektbeställare sa till oss
En tydligare tidsplan
Fler konkreta mål och tydligare listor på vad vi skulle göra.
Haft någon person som faktiskt såg till att vi kom framåt i projektet.
14:32 Slut på presentationen. Feedback från hela gruppen på de presentationer som gjordes.
14:35 Feedback från Jonas på de tre projekten.
14:53 Övning: Personlig feedback inom projektgrupperna. Jag tycker du är bra på... / Detta kan du förbättra...
15:52 Övning: Lärdomar att ta med sig till nästa projekt. 15 minuter cafédialog i mixade grupper.
16:22 Sammanfattning av dagen. Återkoppling syfte, resultat och personliga förväntningar.
16:24 Avslutande runda från teamet. Vad tar du med dig?
Johnny: Den personliga utvärderingen. Mycket som jag redan vet men måste arbeta med det. Det är mycket.
Jakob: Att jag har tillräckliga kontakter inom gruppen. KISS (keep it short and simple). Lärt mig mycket av feedbacken.
Bo: Tar främst med mig feedbacken. Den var grym! Den synen jag har haft har blivit tydligare vilket kommer att hjälpa i nästa projekt.
Emelie: Tar med mig ett färdigt projekt och den personliga feedbacken.
Sveker: Att man ska utnyttja gruppens kontakter och resurser. Att ta lärdom av feedbacken. Att vara stolt och nyfiken
Ewelina: Att jobba med målen och checka av dessa. Feedbacken.
Linda: Tar med mig feedbacken.
Mattias: Inga riktiga överraskning men mycket att poängtera en gång till.
Erik: Feedbacken. Jag kommer att ta med mig ro i sinnet.
Elin: Jag tar också med mig råd och tips på förbättringar. Tankar på effekter, vad får projekt för effekt egentligen? Kul det som Jonas sa om att man kan öva i vardagen.
16:30 Slut för dagen (Applåd)
Efter studenternas första fyra veckor långa projekt är det idag dags för en heldag med tuff utvärdering. Detta är min blogg från denna utvärdering.
09:30 Start. Per berättar om dagens upplägg och vad vi gjorde sist.
09:40 De studerande får berätta om sina förväntningar och resultat av dagens utvärdering.
09:50 Varför utvärdera? Varför är det viktigt att göra en ordentlig utvärdering?
"Enda sättet att kunna påverka", Kontroll, Lärande, Utveckla, Förbättra, Kvalitetssäkring, Go / No Go (främst vid etappavslut), Vad kan vi använda i andra projekt?
"Skit in, Skit ut" - lägger vi inte in kvalitet får vi inte kvalitet ut.
10:12 Den rullande whiteboarden lever sitt eget liv. Per visar en artikel från DN om hur dans och högläsning används i äldrevården med anledning av projektet "kreativitet i äldrevården".
10:15 Per visar upp projektens övergripande mål. Det är dags att utvärdera resultat i de tre projektgrupperna. Denna del av utvärderingen delas upp i ett antal olika delar:
- Presentation - hur har det gått? (90 sekunder, snabbt hur det gick)
- "Målppfyllnad, resultat och effekter" (30 minuter i projektgrupperna)
- Presentation av måluppfyllnad, resultat och effekter
10:19 Presentation av projektens resultat jämför med projektbeskrivning (kort, 90 sekunder)
Världens Barn: Vi samlade inte riktigt in så mycket pengar som vi hade satt som mål (50 000 kronor). Slutresultatet blev 30 000 kronor. Däremot var detta resultat 26 000 kronor över projektbeskrivningens mål. Vi gjorde dock väldigt mycket andra bra saker. (Applåder)
Kreativitet i äldrevården (Let's rock that dagcentral). Vi gjorde en inventering av kulturutbudet i äldrevården. Vi gjorde ett antal mindre events på serviceboenden. Vi la mycket energi på ett stormöte för att se till att arbetet fortsätter även i framtiden (Applåder)
Pimp my House. Vi fick i uppdrag att höja Ritz anseende utom. Vi la mycket av vår energi på att göra en snygg skylt så att Ritz inte ska se ut som en grotta (Applåder)
10:24 Arbete i grupperna (30 minuter) med fokus på måluppfyllnad, resultat och effekter. Resultatet av övningen ska bli en muntlig presentation med blädderblock för att synliggöra den outcome projektet har haft (5 min/grupp).
11:00 Presentationer av måluppfyllnad, resultat och effekter.
11:02 Världens Barn.
Måluppfyllnad: 30 000 kronor insamlat (vårt eget mål var 50 000 kronor), Arvika kommun höjde sin totala mängd insamlade pengar med 77,5%, Mellanstadiebarn samlade in pengar 10-11 oktober, Street performance på Mârten (3-4 oktober)
Kortsiktiga effekter: Vi gjorde folk glada, såg till att folk fick mat, resultatet var högt över förväntat.
Långsiktiga effekter: Att pengarna kommer gå till infrastruktur och trygghet. Att vårt arbete ska bana väg för vidare insamlingar i Arvika. Att vi gjorde världen bättre.
11:07 Kreativitet i äldrevården.
Projektgruppen berättar om sina övergripande mål för projektet.
Måluppfyllnad: Vi genomförde 5 events, höll stormöte för aktivitetssamordnare, förträdare för Arvika kommun, ansvariga från folkhögskolan, musikhögskolan samt ett flertal andra institutioner, gjorde ett framtidsdokument som ska används för att föra arbetet vidare och hade en artikel (helsida!) i tidningen
Kortsiktiga effekter: Ett nytt tänk har kommit fram, vi har spridit glädje till de äldre
Långsiktiga effekter: Att vi har utvecklat undervisningen i skolor och att samarbetet mellan skolor och äldrevården ska bli naturligt.
Det bästa? Frostmofjället (filmen), att prata med de äldre, att visa att man vill träffa dem och göra något för dem som ungdomar.
11:12 Pimp my House.
Många långsiktiga mål i projektet. Svårt därför att se om målen är uppfyllda. Vi missförstod delar projektbeskrivningen vilket gjorde att många ambitiösa delar av projektet försvann. Vi valde att satsa på mer konkreta idéer som exempelvis att göra en ny skylt till husets fasad. Att genomföra denna blev vårt främst mål att uppfylla.
Projektet handlade mycket om attityder vilket har varit svårt att mäta.
11:20 Presentationerna klara. Per ger feedback på presentationerna och frågar hur grupperna tyckte det kändes att presentera. Tänk på att ni kan. Tänk på att vi som lyssnar är era kunder. Tänk på hur ni agerar när ni presenterar.
Frågor kring hur man tar fram konkreta effekter av ett projekt. Precis som alla projekt har resultat så har alla projekt effekter.
11:26 Uppgift i mixade grupper (15 minuter). Diskussion kring de lärdomar som har kommit ur arbetet med projekten.
11:35 Djupa, koncetrerade diskussioner tre och tre kring vikten av att arbeta med mål, vad vi lärt oss och vad som är viktigt.
11:43 Återsamlng. Diskussioner i helgrupp av det som diskuterades fram i de mindre grupperna. Mycket fokus på mål, målsättnig och måluppfyllnad. Många frågor. Här är några av dessa: Hur sätter vi konkreta mål? Hur riktar vi målen mot rätt avsändare (kund, projektbesällare m.m.)?, Hur ser vi till att få en tydlig linje mellan syfte och mål?, Finns det någon poäng med att sätta icke-mätbara mål? För mig handlar mål om att se till att projektet går i rätt riktning. Övergripande mål och mål, vad är skillnaden?
Per: Mål ska vara så konkret som möjligt. Anledningen till detta är att målets resultat ska vara möjligt att mäta inom ramen för projektet. Målen ska också vara attraktiva och upphetsande.
Jobbar man i stora (eller längre) projekt är det viktigt att jobba mot delmål som bryts ut från det övergripande målet.
Feedback på målen är helt nödvändigt.
Nästa nivå är att definiera ett misslyckande. Vad är ett misslyckande?
Sätt upp mål som är i princip onåbara, under processen peppar och piskar vi teamet och i utvärdering ser vi frukterna av de mål vi satte upp.
12:00 Lunch (åter 13:00)
Bilder från förmiddagen
13:11 Tillbaka från lunch. Eftermiddagen kommer att handla mer om process och konkreta lärdomar att ta med sig. Först tillbaka till förmiddagen och svar på de frågor som kom upp i diskussionerna. Per visar på olika typer av projekt: genomförandeprojekt, utvecklingsprojekt, forskningsprojekt, temporära projekt, konkreta projekt och öppna projekt.
13:25 Utvärderingsövning med fokus på projektprocessen. Vad har gått bra? Vad kan förbättras? Presentation av "highlights". (45 minuter)
14:17 Tillbaka från utvärderingsövningen. Nu följer presentationer av gruppernas "highlights" som de kommer ta med sig.
Kreativitet i äldrevården
Förbättars
Det vi främst tagit fasta på är att rollfördelningen, budget, projektplan osv ska klart på ett tidigt stadium.
Budgetarbetet kan absolut förbättras eftersom vi inte ville ha en budget men insåg att det krävs
Vad är vår kärna?
Följa upp tidsplanering.
Vi borde ha varit mer modiga i inventeringsfasen.
Bra
Första veckornas workshops
Stormötet
De events vi gjorde
Alla de kontakter vi har skaffat
Väldigt fin respons från alla vi haft kontakt med.
Världens Barn
Bra
Bra kommunikation
Att vi brann för det vi jobbade med
Att vi samlade in 30 000 kronor
Att vi fick engagerade skolungdomar
Att vi knöt bra viktiga kontakter
Förbättras
Genomförandet av aktiviteter. Ingen visste vem som hade vilket ansvarsområde.
Ge feedback. Vi har varit lite för snälla mot varandra
Tekniken (SVT:s tävling). Ha koll på all teknik
Organisera, strukturera+tid. Vi började bra men fortsatte inte. Behålla kontinuiteten
Vad är realistiskt? Att vara mer realistiska.
Pimp my house
Bra
Kommunikation i gruppen
Att vi insåg någonstans i mitten att vi hade tappat fokusen
Att vi hade kontinuerliga möten med vår projektbeställare
Att vi fick bra respons
Förbättas
En mer grundlig riskanalys
Att ta upp med projektbeställaren på ett tidigare stadium när vi inte förstod upplägget
Anteckna det vår projektbeställare sa till oss
En tydligare tidsplan
Fler konkreta mål och tydligare listor på vad vi skulle göra.
Haft någon person som faktiskt såg till att vi kom framåt i projektet.
14:32 Slut på presentationen. Feedback från hela gruppen på de presentationer som gjordes.
14:35 Feedback från Jonas på de tre projekten.
14:53 Övning: Personlig feedback inom projektgrupperna. Jag tycker du är bra på... / Detta kan du förbättra...
15:52 Övning: Lärdomar att ta med sig till nästa projekt. 15 minuter cafédialog i mixade grupper.
16:22 Sammanfattning av dagen. Återkoppling syfte, resultat och personliga förväntningar.
16:24 Avslutande runda från teamet. Vad tar du med dig?
Johnny: Den personliga utvärderingen. Mycket som jag redan vet men måste arbeta med det. Det är mycket.
Jakob: Att jag har tillräckliga kontakter inom gruppen. KISS (keep it short and simple). Lärt mig mycket av feedbacken.
Bo: Tar främst med mig feedbacken. Den var grym! Den synen jag har haft har blivit tydligare vilket kommer att hjälpa i nästa projekt.
Emelie: Tar med mig ett färdigt projekt och den personliga feedbacken.
Sveker: Att man ska utnyttja gruppens kontakter och resurser. Att ta lärdom av feedbacken. Att vara stolt och nyfiken
Ewelina: Att jobba med målen och checka av dessa. Feedbacken.
Linda: Tar med mig feedbacken.
Mattias: Inga riktiga överraskning men mycket att poängtera en gång till.
Erik: Feedbacken. Jag kommer att ta med mig ro i sinnet.
Elin: Jag tar också med mig råd och tips på förbättringar. Tankar på effekter, vad får projekt för effekt egentligen? Kul det som Jonas sa om att man kan öva i vardagen.
16:30 Slut för dagen (Applåd)
Fränt med liveaction. Kul att kunna ta del av det här på distans. Hilsen fra skogen!
Jonas, jag är impad.